ďťż
Podobne

Sample Form :

(…) jak masz dziś wykitować, to dziś wykitujesz, i nie pomoże ci żadna ochrona.
Jeœli np. ktoœ na podstawie dotychczasowych nieprzyjemnych doœwiadczeń urobił sobie poglšd, że ludzie sš egoistami, którzy dšżš do własnych celów nie zważajšc na dobro innych, będzie w stosunku do innych podejrzliwy, nieufny i nie potrafi z nimi normalnie współżyć tak długo, jak długo nie zmieni się zawarte w jego doœwiadczeniu, pesymistyczne pojęcie człowieka. Nie znaczy to, że człowiek potrafi zwerbalizować każdy element swego doœwiadczenia, wyrazić w słowach wszystkie posiadane informacje o œwiecie i o sobie samym oraz zasady, którymi faktycznie kieruje się w działaniu. Spora częœć doœwiadczenia składa się z niezwerbalizowa-nych "dresatów" (Kunkel F., 1935, s. 13), które można poznać tylko przez obserwację zachowania i analizę dotychczasowych kolei życia jednostki, które wytworzyły takie właœnie doœwiadczenie.
Istnieje szereg faktów wskazujšcych na to, że raz nabyte doœwiadczenie łatwo wzbogaca się w toku dalszych kolei życia o nowe elementy, które nie sš z nim sprzeczne, może natomiast stawiać opór przyjmowaniu przekonań wymagajšcych przebudowy dotychczasowych poglšdów. Mechanizm, który zapewnia owš stałoœć doœwiadczenia, wykrył jeszcze
40
A. Adier i nazwał go "tendencyjnš apercepcjš" (Kunkel F., 1935, s. 12). Polega ona na tym, że osobnik tak interpretuje nowe informacje, aby były one zgodne z już posiadanymi przekonaniami. Adier, zgodnie ze swš teoriš, sšdził, że tendencyjna apercepcjš jest mechanizmem służšcym do obrony "ideału mocy", jaki ktoœ sobie wytworzył. Na przykład, nieraz spotykamy ludzi, których spotkało w życiu szereg niepowodzeń i którzy w rezultacie nabrali przekonania, że majš "pecha". Przekonanie to uważałby Adier za mechanizm obronny, umożliwiajšcy osobnikowi zachowanie dobrego mniemania o sobie pomimo doznawanych niepowodzeń ; niepowodzenia uważa bowiem taki człowiek za rezultat niezależnego. od siebie "pecha", a nie za wynik własnej nieudolnoœci. W myœl tego przekonania nowe niepowodzenia sš interpretowane tak samo, wskutek tego zaœ osobnik nie uczy się na własnych błędach, czyli nie zmienia dotychczasowego doœwiadczenia. Szerzej ujmuje ten mechanizm Frank, teoretyk metod projekcyjnych, według którego osobowoœć w ogóle działa "kształtujšc, wypaczajšc, naginajšc i transformujšc każdš sytuację czy przeżycie i dostosowujšc je do konfiguracji prywatnego œwiata jednostki" (1943; por. Andersen H. H. i Andersen G. L., 1951, s. 542).
Nowe oœwietlenie mechanizmu tendencyjnej apercepcji zawiera przedstawiona przez L. Festingera teoria dysonansu poznawczego (1957). Dysonans to pewnego rodzaju poznawczy konflikt wewnętrzny, który powstaje wtedy, gdy człowiek spotyka się z faktami lub poglšdami sprzecznymi z już posiadanymi przekonaniami. Rozwišzać dysonans poznawczy można w dwojaki sposób: przez zmianę dotychczasowych przekonań lub przez takie intelektualne opracowanie nowych faktów, aby zgadzały się z już posiadanymi przekonaniami. Festinger wskazuje na okolicznoœci, w których możliwe jest przyjęcie nowego przekonania, ale cytuje też dane dowodzšce, że ludzie często postępujš właœnie w drugi sposób albo - po prostu unikajš sytuacji, które mogłyby wywołać u nich dysonans poznawczy (por. Malewski A., 1964, s. 93).